De Ark is een christelijke school en biedt modern en doelgericht onderwijs met de nieuwste methoden. Je leert bij ons cognitieve basisvaardigheden. Bij ons op school kunnen kinderen leren ontdekken, zelfstandig zijn, sociaalvaardig worden, nieuwsgierig zijn, communiceren, respecteren, experimenteren, kwetsbaar zijn, vertrouwen, doorzetten, fouten maken, genieten, reflecteren, talenten gebruiken.. en nog veel meer!

Ons onderwijs

‘Ons onderwijs is opbrengst- en doelgericht. De leerkracht organiseert de leerstof zo dat onze leerlingen zelf aan het denken worden gezet’, zegt leerkracht Hellen. Onze leerlingen zijn deels eigenaar van en medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Het team van De Ark is hierin eindverantwoordelijk voor het geven van goed onderwijs. Met zorg stemmen wij ons onderwijs af op wat passend en goed is voor de individuele leerlingen, de groep en onze leerkrachten.’

‘Kom aan boord, de toekomst is zo gek nog niet’

- Hellen

Gedifferentieerd lesgeven

‘Het onderwijs staat landelijk onder druk daarom vinden we het in deze tijd, waarin er een groot lerarentekort is, heel belangrijk dat we goed onderwijs kunnen garanderen.

We kozen, na een intensief visietraject, voor methoden waar de ervaren leerkracht mee kan gedifferentieerd les kan geven en vrijheid heeft in de manier waarop ze hun lessen aanbieden en een invaller goede houvast en de lessen kan geven.’

Betekenisvol leren

‘Kinderen krijgen bij ons les van hun eigen leerkracht. Die geeft instructie op verschillende niveaus en helpt ze ook bij de verwerking. De leerkracht heeft de regie en gebruikt moderne middelen om te zorgen dat de kinderen de stof begrijpen. Bewegend leren, samenwerken, onderzoeken, zelf nakijken en elkaars werk controleren, eigenaarschap. Dit alles wordt als vanzelfsprekend aangeboden.’

Inspirerend

Je kunt bijvoorbeeld werkwoordvormen gewoon in een schrift opschrijven, maar dat pakken we op de Ark graag net even anders aan bijvoorbeeld met speeddaten. Door middel van een spel bieden kinderen elkaar een werkwoord aan “Ik heb schrijven en jij hebt blazen”. Ze geven elkaar een opdracht; “schrijf de hij vorm verledentijd op. Ondertussen zijn ze lekker aan het rondlopen, overleggen ze samen, maken ze de opdracht en controleren ze elkaars werk.’

De tafels hinkelen

Inspirerend‘Je kunt bijvoorbeeld werkwoordvormen gewoon in een schrift opschrijven, maar dat pakken we op de Ark graag net even anders aan bijvoorbeeld met speeddaten. Doormiddel van een spel bieden kinderen elkaar een werkwoord aan “Ik heb schrijven en jij hebt blazen”. Ze geven elkaar een opdracht; “schrijf de hij vorm verledentijd op. Ondertussen zijn ze lekker aan het rondlopen, overleggen ze samen, maken ze de opdracht en controleren ze elkaars werk.’

Lezen is leuk

‘We besteden op school ook veel aandacht aan lezen, daarvoor hebben we goed gevulde boekenkasten in iedere klas staan. En we hebben een bibliotheek die wordt gerund door vrijwilligers. Heb je een boek dat toch niet zo leuk is? Dan kun je die meteen omruilen!’

Weerstation

‘We willen onze patio (binnenplaats) ombouwen tot een echt buitenlokaal “natuur en techniek’ waar met de kinderen bijvoorbeeld een weerstation kunnen bouwen. Ze leren daar grafieken maken en aflezen, kunnen zien hoeveel water er is gevallen en de windsnelheid en schaduwen berekenen. Natuur en techniek komen zo heel mooi samen.’