ICT biedt extra mogelijkheden in de klas

“Kinderen genieten als ze op de tablet mogen”

De rijke ICT-wereld biedt veel mogelijkheden in de klas. “We kunnen leerlingen op maat bedienen en ze kunnen makkelijker leren waar ze interesse in hebben. Het is zeker niet zo dat kinderen op De Driemaster alleen nog maar achter een scherm werken,” zo lacht juf Deborah Janssen. 

“In de groepen zijn computer en tablets beschikbaar en daar wordt graag mee gewerkt. Bij de kleuters ligt de nadruk op het spel. Ook als het om digitaal leren gaat. Digitaal stempelen vinden ze helemaal geweldig. Het aanbod in educatieve spellen is zeer groot en kinderen genieten als ze iets mogen doen op de tablet.”

Rekenen met papier en tablet

“Vanaf groep 4 gebruiken we Snappet bij de rekenlessen. Kinderen kunnen zo op hun eigen niveau verder gaan met rekenen na de basisles. Het wordt echt alleen ter ondersteuning gebruikt. Je vult alleen het antwoord in. Je hebt er altijd een uitrekenschrift bij. Want als je schrijfvaardigheden gebruikt, is bewezen dat je hersen helften goed samenwerken.”

“Ieder werkt op zijn eigen niveau”

Juf Deborah

Extra oefenmateriaal

“Leerlingen geven zelf aan als ze iets nog extra willen oefenen. Via Snappet is er genoeg oefenmateriaal beschikbaar. Soms is daar extra instructie bij nodig, soms is extra oefentijd voldoende. Aan de achterkant monitoren wij hoe het gaat met de vorderingen. Ik geniet iedere keer weer van de verwondering bij kinderen als ze merken welke informatie er allemaal te vinden is. Hun vragen zijn breed; van een jong kind dat wil zien hoe iets er uit ziet waar we over praten tot het antwoord vinden op de onderzoeksvraag.”

Resultaten verbeteren

“We hadden eerder een leerling in de bovenbouw die last had van haar dyslexie. Ze scoorde niet wat ze zou moeten kunnen halen. Door met behulp van ICT zelfstandig te oefenen zag ze de resultaten verbeteren. Je neemt zo een drempel en frustratie weg bij het kind. Daarna scoorde deze leerling naar verwachting en ging blij er naar school. Daar doen we het voor.”

Beste uit ieder kind halen

“De ene leerling extra laten oefenen en de andere kinderen extra uitdaging bieden, is een stuk eenvoudiger geworden op deze manier. Verbredingsmateriaal is eenvoudig aan te bieden en zo blijven kinderen enthousiast op school. Het ondersteunt ons onderwijs bij het gepersonaliseerd leren. Ieder werkt op zijn eigen niveau en zo kunnen wij uit ieder kind het beste halen.”