Ontdekkend leren

“Dingen die je zelf ontdekt, onthoud je beter”

Op De Driemaster leer je vanaf groep 1 vaardigheden om zelf dingen te kunnen onderzoeken. “Als je onderzoekt en dingen ontdekt, wordt het leren leuker en makkelijker. Dingen die je zelf ontdekt, onthoud je beter, zo legt Ilse Tillema, juf van groep 3 uit.”

“Doordat we met methodes werken waarbij we onderzoek doen, komt het echt vanuit de kinderen. Dat is mooi om te zien. In de hogere groepen presenteren de leerlingen aan elkaar wat ze geleerd hebben.”

Dansje tussendoor helpt je bij het leren

Juf Ilse

Zien, voelen en ervaren

“Kinderen leren het best door zien, ervaring opdoen en voelen. De leerlingen moeten het echt zelf doen. Door zo’n ervaring hoor je later ‘weet je nog dat we in groep 3 zaten en leerden lezen?’. Deze manier van leren blijft echt veel beter hangen bij kinderen.”

Spelend leren

“Vanuit spel creëren we veel leermomenten. Zo kun je in de bouwhoek heerlijk ‘werken’ met een plattegrond. Zo leer je spelenderwijs bijvoorbeeld over hoogte en ben je toch lekker aan het spelen in de bouwhoek.”

Werken in thema’s

“We denken goed na over de thema’s. Deze moeten aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Denk bij kleuters dan aan vakantie, dokter of tandarts. Bij het thema weer hebben de kinderen een eigen vlieger gemaakt. Prachtig om te ervaren bij welk weer een vlieger wel de lucht in gaat en wanneer juist niet.”

Wennen in groep 3

“De Driemaster heeft ook de overgang van groep 2 naar 3 aangepast. Kinderen moesten erg wennen aan langer stil zitten en luisteren, dat maakte de start in groep 3 moeilijker. Dat is niet de bedoeling dus nu gaan kinderen vanaf mei al vanuit groep 2 wennen naar groep 3. Ze hebben dan al geoefend met een werkschrift doordat ze iedere week een half uur in de groep zijn.”

Bewegend leren

“Vanaf de zomervakantie tot de herfstvakantie spelen de leerlingen van groep 3 een uurtje in de week in de kleutergroepen. Kinderen vinden het heerlijk. Ook tussendoor beweeg ik veel met de kinderen. Een dansje tussendoor bijvoorbeeld helpt je bij het leren. Niemand is gemaakt om lang stil te zitten. Het onderwijs is een stuk leuker zo.”