Zelfstandig werken op het leerplein

“Je kunt er rustig werken”


De Waterwijk doet zijn naam eer aan op de leerpleinen op De Ichthus. In aquarium-sfeer mogen de leerlingen zelfstandig werken of juist samenwerken. Anne Sjoerd Woudstra vertelt trots dat hij toetsen in zijn bovenbouwklas afneemt met de deur open. “Zo rustig wordt er gewerkt op de leerpleinen.”


“Er wordt hard en serieus gewerkt,” aldus Anne Sjoerd. “Het leerplein is er voor meerdere doelen. Je kunt er rustig werken, omdat je de instructie in de klas niet nodig hebt. Kinderen die iets lastig vinden, vragen de hulp van een klasgenoot om samen te werken. Ook zijn er stilteplekken voor leerlingen die zich even goed willen concentreren.”

Grote ontdekhoek

Het rustig leren werken, wordt al geoefend vanaf groep 1. “Onze speelleerpleinen voor kleuters dagen uit om tot leren te komen. Het is eigenlijk een grote ontdekhoek.” Anne Sjoerd vindt het mooi om te zien dat de opstelling iedere keer verandert. “De dierentuin was deels ingericht door mijn collega’s, de kinderen maakten het af: een route die je kon lopen, er werden kooien gebouwd. Het eindresultaat was geweldig.”

Kinderen vinden die zelfstandigheid erg prettig

Meester Anne Sjoerd

Gepersonaliseerde weektaak

“Kinderen vinden zelfstandigheid erg prettig. Wij laten ze graag ervaren dat ze voor zichzelf leren en niet voor ons. Een weektaak vanaf groep 5 helpt daarbij. Je leert plannen en prioriteiten stellen. Die weektaak kan per kind anders zijn, omdat ieder kind anders is en anders leert.”

Korte lijnen

Met de open klasdeuren is er toezicht op het leerplein. Ook is de stap naar de leerkracht makkelijk te maken als er hulp nodig is. “We werken tijdens VierKeerWijzer veel met groepen door elkaar. Mijn collega’s en ik zijn allemaal op het leerplein, zo kunnen kinderen regelmatig hulp vragen. Het mooie is dat ze dat ook bij een andere leerkracht doen.”