Leren wat er bij je past

“Iedereen is enthousiast”


VierKeerWijzer laat kinderen kiezen hoe ze willen leren. Rachael Koelewijn ziet kinderen meer genieten van het leren nu ze dit model in haar bovenbouwgroep gebruiken. “Geschiedenis bieden we in thema’s aan. De leerkracht start en samen met de leerlingen vullen we de themamuur aan.”


Binnen VierKeerWijzer kun je kiezen hoe je wilt leren en welke opdrachten je daarbij wilt maken. Elk kind is verschillend en leert anders. Ieder kind heeft een talent. De één leert door te doen, de ander door te kijken, weer een ander leert door te lezen of na te denken. Bij de opdrachten kun je iets doen wat echt bij je past door middel van de meervoudige intelligenties. Je ziet kinderen stralen omdat ze mogen doen wat ze willen.”

Presenteerstip

“Er worden leervragen gesteld bij ieder doel. Iedereen moet de opdracht presenteren op de presenteerstip. Zo leren de klasgenoten wat jij hebt geleerd.” Rachael kijkt met veel plezier terug op een dans die haar leerlingen leerden aan de klas. “Pruiken en revoluties gaf deze mogelijkheid. Het enthousiasme van de groep was aanstekelijk.”

In al die verschillende opdrachten kunnen leerlingen echt hun ei kwijt

Juf Rachael

Ouders meer betrokken

Ouders zien de themamuren in de klas en op de gang. “Zo zijn ze veel meer betrokken bij wat hun kind leert. Kinderen tonen bij binnenkomst wat ze gemaakt hebben. Ouders zien welke leervragen er gesteld worden, zo blijven ze inhoudelijk op de hoogte waar aan gewerkt wordt.”

Leren presenteren

Diezelfde ouders moesten best even wennen aan de nieuwe manier van werken. “Het leek voor hen alsof er niet getoetst wordt. Dat doen we wel, maar anders dan voorheen. Door een presentatie laat je zien dat je de stof hebt begrepen. Leren presenteren is ook een belangrijke vaardigheid. Tussendoor kijken we met de klas of we al antwoord kunnen geven op de leervragen. We toetsen dus eigenlijk continu.”

Rachael is blij dat VierKeerWijzer het leren betekenisvol maakt. “In al die verschillende opdrachten kunnen leerlingen echt hun ei kwijt. Als leerkracht ondersteun je en je stelt vragen om ze verdiepend na te laten denken. Iedereen is enthousiast, omdat kinderen op verschillende manieren mogen leren en ze kunnen kiezen.”