Zelfstandigheid begint al bij de kleuters

“Als je iets kunt, mag je een sticker plakken”


“Ieder kind mag zijn zoals hij is, wij zorgen dat ieder kind zich optimaal ontwikkelt. Ook ik mag me blijven ontwikkelen.” Dat zijn voor Esther Bruins Slot redenen waarom zij graag werkt op De Lichtboei.


Haar kleuters leren zelfstandig werken. “Ze zijn verantwoordelijk voor het pakken en opruimen van hun spullen. Zo kunnen kinderen de kleuters kiezen voor een eet- en drinkmoment in ons restaurant tussen 9.30 en 10.30 uur. Het zijn de kleine dingen waar we mee beginnen, ze kunnen dat echt al zelf.”

Sticker plakken

Kinderen in groep 1 en 2 mogen ook in de andere kleutergroep spelen. “Ouders zijn daar erg enthousiast over. Ook dat is wennen aan zelfstandigheid. Dat breiden we uit naar een planbord en een datamuur waarop de doelen staan benoemd. Als je iets kunt, mag je een sticker plakken.”

Op positieve manieren geven we feedback

Juf Esther

Positieve feedback

“Groep 2 wilde zelf graag twee taken per week. Natuurlijk passen we dat aan. Super als dat samen wordt bedacht. Daarna bespreken we in de klas hoe de opdracht ging, wat je moeilijk of juist makkelijk vindt.” In groep 3 kleur je je taak als het klaar is. “Van een dagtaak werk je naar een weektaak. Samen met het kind wordt gekeken hoe je toch iets voor elkaar krijgt als je het moeilijk vindt. Op positieve manieren geven we feedback. De vraag ‘hoe kan het anders?’ levert vaak een mooi gesprek op.”

Genieten van resultaat

“Vanaf groep 3 mogen kinderen mee naar de rapportgesprekken. Ze krijgen steeds meer verantwoordelijkheid. Uiteindelijk vertelt het kind aan de ouders hoe het gaat op school. Het gaat ons om de groei die je doormaakt. Het is erg prettig dat wanneer je je best doet, je ook resultaat ziet.”

Gemotiveerd werken

Esther geniet er van dat kinderen leren werken voor zichzelf en niet voor de juf of meester. “In groep 8 werken ze met doelenboekjes. Je schrijft op waar je het jaar of een bepaalde periode aan wilt werken. Je maakt het belangrijk omdat je het ook aan ouders presenteert. Zo ben je gemotiveerd om er aan te werken. Dat maakt de overgang naar het voortgezet onderwijs ook een stuk eenvoudiger.”