Leren met voorbeelden uit het leven

“Leren creatief denken en oplossingen aandragen”


“Op De Lichtboei willen we dat alle leerlingen actieve burgers worden. Zo kun je je staande houden in de echte wereld. Wij zijn een samenleving in het klein, zo zien wij het echt,” aldus Rianne Weijland, juf van groep 3.


“Beroepen van de toekomst vragen dat een kind veel vaardigheden beheerst. Om ze voor te bereiden, leren we ze een grote mate van zelfstandigheid aan. Als je breuken heel lastig vindt maar de rest goed kunt, kun je een doel stellen voor jezelf. Doelen zijn zichtbaar op de datamuur in de klas.”

De betrokkenheid tijdens de les wordt vergroot door opdrachten in een circuit of in spelvorm te doen. “Pak samen twee dobbelstenen en iedere keer dat je gooit, los je de vermenigvuldiging op. Veel leuker dan ‘gewoon’ sommen maken toch?”

Leer kritisch zijn over je eigen mening, maar ook over die van anderen

Juf Rianne

Kritisch leren denken

“We werken in thema’s. De opdrachten verbinden we daar aan. Tijdens het thema kinderrechten kwam aan de orde of het kopen van een shirt van € 4,- realistisch is. Schrijf een betoog en kijk verder dan je eigen kleine cirkel. Je bent niet alleen op de wereld. Wat is belangrijk? Leer kritisch zijn over je eigen mening, maar ook over die van anderen. Zo leren we dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn.”


Rekenen met reclamefolders

Rianne heeft de vrijheid om lessen vorm te geven. “Kinderen zijn echt betrokken. Ze leren spelenderwijs. Als we met geldrekenen aan de slag gaan, pak ik de reclamefolders erbij. Dan weet je waarom je iets leert en waar je wat je leert tegen kunt komen. Als de reactie dan is ‘Yes we mogen weer rekenen’, ben ik een blije juf.”