Beter onthouden door eigen onderzoek

"Leerlingen leren kritisch denken"


Kinderen onderzoeken, leren en presenteren op De Lichtboei. “Mijn rol als leerkracht is veranderd,” zo legt Sven van der Zaken, leerkracht van groep 8, uit. “Ik ben een coach die kinderen door middel van vragen verantwoordelijk maakt voor hun eigen onderzoek.”


“Dat sluit aan bij de maatschappij van nu. Het onderwijs is anders dan toen ouders het zelf hadden. De leerlingen van nu leren kritisch denken. Ook hebben ze invloed op hoe ze dingen leren en daardoor zijn ze enthousiaster.” 

Geweldig om te zien als talenten gebundeld worden

Meester Sven

Meer onthouden

Op De Lichtboei werk je aan een thema en mag je een onderzoeksvraag bedenken. Er wordt theorie aangeboden en daarna kunnen leerlingen zich verdiepen in hun onderzoeksvraag met behulp van theorie. “Leerlingen zijn intrinsiek gemotiveerd omdat het hun onderzoeksvraag is. Zo onthoud je meer. Tijdens het proces maak je je moeilijke woorden eigen. De vaardigheden die ze gebruiken zijn enorm interessant voor het vervolgonderwijs.” Bij de kleuters is het meer ontdekkend leren. Dat wordt uitgebouwd tot onderzoekend leren

Mooie leermomenten

“Samenwerken wordt vanaf de kleutergroep aangeleerd. Dat vinden wij belangrijk voor het leerproces en voor de sociale ontwikkeling. Samen weet je meer dan alleen. Samenwerken  heb je voor het leven nodig hebt om succesvol te zijn. Kinderen kunnen een gesprek aanvragen als de samenwerking niet lekker gaat. Zo komen ze erachter waar de samenwerking beter kan. Als leerkracht stel ik vragen als: ‘Wat kan er beter’ en ‘Wat wil je als eerste aanpakken’? Zo leer je aanpassingen doen voor je boos wordt. Mooie leermomenten zijn dat.”

“Na het onderzoek mag je presenteren. Daarbij mag je zelf de vorm kiezen. Dat kan een werkstuk zijn, sommigen gaan met hout aan de slag, maken een speurtocht of een maquette. Kinderen hebben talenten en kwaliteiten die ze dan ontdekken. Geweldig om te zien als talenten gebundeld worden. Als je zo leert, onthoud je het voor altijd. Ook als het proces met pieken en dalen is gegaan. Uiteindelijk worden zowel het proces als het product beoordeeld.”