Zelf je werk plannen

“Het leert veel prettiger als je weet waarom je iets doet”

“Op De Olijfboom ben je vanaf groep 1 verantwoordelijk voor je eigen werk,” zo vertelt leerkracht Francis Mers. “Van een dagtaak bouwen we op naar een weektaak. Onze bovenbouwleerlingen kunnen zelf hun week plannen. Dat werkt echt erg goed.”

“Kinderen zijn heel realistisch en eerlijk”

Juf Francis

Uitleg op maat

“Leerlingen geven zelf aan waar ze vastlopen in een les. Daar zoeken wij uitleg op maat bij. Natuurlijk is het in het begin lastig om aan te geven wat je nog niet begrijpt of beheerst. Daarom beginnen we er vroeg mee. Het leert veel prettiger als je weet waarom je iets doet.”

Doelenposters

“Bij rekenen gebruiken we doelenposters. Eerst maken de leerlingen een toets om te zien wat ze al beheersen. Daar passen wij onze instructie op aan. Kinderen die alles al beheersen voor dit doel, besteden tijd aan dingen die zij lastig vinden. Dit nadat ze altijd één rijtje sommen hebben gemaakt als herhaling. Op de doelenposter houden leerlingen bij of het gelukt is. We stimuleren het om hulp te vragen aan een klasgenoot die dat doel wel al heeft gehaald.”

Iedere week evalueren

“Op vrijdag evalueren we de hele week. De leerlingen zetten plussen en minnen voor wat goed ging en wat minder goed ging. Ik schrijf mijn evaluatie ernaast. Vaak zit daar maar weinig verschil tussen. Kinderen zijn heel realistisch en eerlijk. Na een toets vertellen ze de ouders thuis waarom dingen niet zijn gelukt. Op de ouderavond vertellen de kinderen hoe het gaat op school. We verwachten dat ouders betrokken zijn. Kom bij ons als er iets is. Wacht alsjeblieft niet tot het eerste rapport.”

Talenten ontdekken

“De ene leerling is goed in rekenen, de andere kan supergoed sporten. In de bovenbouw waar ik werk, is niveau soms heel belangrijk voor de kinderen. Dit is niet bepalend voor wat een leerling later kan worden of kan gaan doen. Het geeft alleen aan op welk niveau de leerling moet gaan beginnen. Ik leg graag uit dat je niet slimmer of dommer bent dan een ander. Bij gesprekken over het niveau van het voortgezet onderwijs geef ik aan dat ik vaker een automonteur nodig heb dan een advocaat. En ik zit iedere maand bij de kapper. Dat helpt kinderen nadenken over wat de maatschappij nodig heeft.”