Ieder kind is uniek

“De één leert door te doen en de ander uit een boek”


Ieder kind moet zich kunnen ontwikkelen op zijn eigen manier. “Op De Optimist zien we allemaal kinderen met een eigen karakter. Ook leert ieder kind op een andere manier. De ene leert door te doen en de ander uit een boek. Als je respect hebt voor elkaar, voel je je prettiger. Dit heeft ook een positieve invloed op het leren,” zo legt Mariëlle van Geilswijk uit.


Hoe ga je met elkaar om? Dat staat centraal voor Mariëlle en haar collega’s. Met rollenspellen waarin oplossingen worden geboden op de manier die bij het kind past, wordt er gewerkt om ieder kind weerbaar te maken. “Natuurlijk hebben we het dan ook over sociaal wenselijk gedrag. Kinderen leren van een voorbeeld. Ze zien bij elkaar welke oplossing werkt.”

Eigen benadering

Mariëlle gaat als expert sociaal-emotioneel op bezoek bij collega’s in de klas. “Ieder kind is anders en heeft een andere benadering nodig. Ik geef voorbeelden hoe met een minimaal verschil in handelen het resultaat heel anders kan zijn. Dit geldt voor leerkrachten en kinderen.”


Overleg met ouders

Kinderen met faalangst worden belemmerd in het leren. “In nauw overleg met ouders bekijken we wat we kunnen doen om het kind te helpen. Zo hebben we een waardevolle samenwerking met Begeleidingspraktijk Bijzonder Jij en Sterk in de Klas die op school aanwezig zijn. De aansluiting met ouders is daarbij voor ons van groot belang.”

Kanjertraining

Op De Optimist spreken alle leerkrachten dezelfde taal en handelen op dezelfde manier. “Dat is prettig voor kinderen en ouders, je weet altijd waar je aan toe bent bij ons.” Op de posters van Stichting Kanjertraining geven de groene smileys het gewenste gedrag aan. “Kinderen willen van nature niemand pijn doen. We leren ze om in te zien wat gedrag kan doen met de ander.”

“Ik ben trots op ons leerbare team. Iedereen denkt in het belang van de leerling. We willen het allemaal goed doen voor de kinderen en dat komt de sfeer op school enorm ten goede.

Iedereen denkt in het belang van de leerling

Juf Mariëlle

Kinderen worden zich bewust van de oplossing van een probleem. Ze leren elkaar helpen. Als er buiten iets gebeurt en het kind het even niet meer weet, is er een stappenplan.

  • 1e stap: je zegt tegen de ander dat je wilt dat het gedrag stopt. Je kijkt hierbij in iemands ogen
  • 2e stap: loop naar je maatje
  • 3e stap: maatje helpt je weglopen uit de situatie
  • 4e stap: (als dit niet voldoende helpt) je loopt naar de leerkracht