“Continu verbeteren. We zijn er op de Regenboog iedere dag mee bezig,” legt leerkracht Anne-Mieke Bredschneyder uit. “Niet alleen voor onze leerlingen, ook wij willen iedere dag met én van elkaar leren.”

Databorden

“Om de doelen zichtbaar te maken, werken we met databorden. Bij de kleuters gaat dat om sociale doelen. Bijvoorbeeld alle kleuters pakken binnen de aangegeven tijd de jas en zitten dan in de kring. Na een aantal beloningen vieren we dat. Een keer disco, samen appelmoes maken of buiten picknicken.”

“We halen samen het beste uit
ieder kind én uit elkaar”

- Juf Anne-Mieke

Kinddoelen

“Een kleuter mag aangeven wat hij wil leren. Bijvoorbeeld veterstrikdiploma of letterdiploma halen. Wij stellen veel vragen. Zo denken kinderen na over wat ze hebben gedaan. Die vragen worden anders in hogere groepen. Het gaat erom dat kinderen zich bewust zijn van het geleerde. Maar ook waarom er iets nog niet lukt en wat nodig is om de doelen te halen.”

Klassenvergadering

“Ook werken we met gedragsdoelen. In de klassenvergadering bespreken we deze doelen. In hogere groepen leiden kinderen deze vergadering aan de hand van een databord. Kinderen leren met elkaar doelen te stellen en met elkaar te bekijken of ze deze hebben behaald. Ze maken afspraken met elkaar over de nieuwe doelen.”

Reflectie vanuit het kind

“Heel trots verzamelen de leerlingen hun werkjes in het portfolio. Dit document leeft en groeit. Voor ouders is het zo veel leuker om op gesprek te komen. Je praat over de reflectie vanuit hun kind. Op een blad met smileys wordt aangegeven wat een kind vindt hoe het gaat op school. In de midden- en bovenbouw groepen hebben de kinderen inzicht in waar ze staan op de leerlijn en weten ze wat ze nog moeten ontwikkelen.”