Continu verwonderen

“Wij zien kansen en talenten en geen moeilijkheden”


De Verwondering is de eerste ecologische school van Nederland. “Hier leer je welk gedrag past bij wat goed is voor de natuur,” zo legt directeur Miranda van der Kamp uit. “We houden ons bezig met natuurlijk evenwicht en halen buiten naar binnen.”

“De kinderen krijgen les in een ‘groen’ gebouw. Als er een afscheiding nodig is, doen we dat met groene wanden in plaats van met kasten. Op de eerste verdieping is er een buitenlokaal. Daar mag je vies worden.” Miranda kijkt naar buiten en droomt hardop. “Je mag daar experimenteren terwijl je leert hoe de kringloop van het leven in elkaar zit. Waarom groeien er in november geen aardbeien? Daarbij zie ik de kinderen uit diverse groepen samenwerken en leren van en met elkaar.”

Vanuit verbinding
komen kinderen tot leren

Miranda


Kansen en talenten

Iedere leerling van De Verwondering heeft laarzen op school staan. “We zijn gevestigd op loopafstand van het Beverbos. Andere scholen gaan daar op excursie naar toe, hoe mooi is dat? Wij gunnen kinderen continu de verwondering. Bij ons is verwonderen een grondhouding, ook voor collega’s. Wij zien kansen en talenten en geen moeilijkheden.”

Het ideaalbeeld van Miranda is een leef- en leergemeenschap waarin gezorgd wordt met en voor elkaar. “Ouders zijn onze partners. Bij ieder thema gaan kinderen op excursie of krijgen ze een gastles. Daar hebben we ouders voor nodig. We gaan voor verbinding met leerlingen, hun ouders, de buurt en externe partijen. Vanuit verbinding komen kinderen tot leren. De verbinding met ouders vinden wij enorm belangrijk. Samenwerken is onze tweede natuur.”

Samenwerken is onze tweede natuur

Miranda

De Verwondering is een plek waar kinderen tot hun recht komen. “Bij ons krijgen ze een basis om verdere stappen in hun leven te maken. Dat doen we op een manier die betekenisvol is, dicht bij de natuur staat en aansluit bij de talenten van kinderen. Daarbij maken we ook gebruik van ICT. Digitale schoolborden, laptops en tablets gebruiken we ter ondersteuning om het beste uit het kind te halen. Ook hierbij staat samenwerken centraal.”