Leren vanuit verwondering

“Door te ontdekken, onthoud je beter”

Aansluiten bij de beleving van het kind en de echte wereld betrekken bij het onderwijs. Dat is waarom Kelly van der Valk op de nieuwe basisschool De Verwondering werkt. “Ik wil verder denken dan het boekje mij laat doen. Onze lessen zijn actief en daar genieten de kinderen van.”

Prikkelen om te leren

“We laten kinderen werken vanuit verwondering, motivatie en nieuwsgierigheid. Omdat je op deze manier werkt, worden kinderen geprikkeld om te leren. Doordat er ruimte is om zelf dingen te ontdekken, onthouden ze veel beter wat ze leren.”

Verwondering helpt je leren

“We hebben op De Verwondering een sla-flat. Deze duurzame manier van produceren is straks ook op de Floriade te zien. Toen ik voor een les een grote brandnetel in de klas liet zien, riep een kind ‘Wauw, dat is een grote rucola’. Ik geniet zo van de verbanden die ze in mijn klas leggen. De verwondering helpt je leren.”

“Niemand vindt hier iets gek of raar”

- Kelly -

Gemotiveerde kinderen

“Bij het thema van cacaoboon tot chocolade bekeken de kinderen afbeeldingen en mochten ze zeggen of die wel of niet te maken hadden met cacao. Ik had er een appelboom tussen gedaan. Supergaaf om te zien hoe kinderen gemotiveerd zijn om uit te zoeken hoe het zit. Ze zijn nieuwsgierig en durven vanuit eerste reactie te reageren. Niemand vindt hier iets gek of raar, we helpen elkaar en zijn gemotiveerd om het verder te onderzoeken.”

Wereld van buiten naar binnen

“Onze doelen koppelen we aan vaardigheden van het dagelijks leven. Als we rekenen met geld en het is in de decemberperiode praten we over budget voor cadeaus. Wat kun je voor een bepaald bedrag kopen en wat hou je over? Zo halen we de wereld van buiten naar binnen. Ik werk graag verder en op een andere manier dan dat het boekje zegt dat ik moet doen. Ik ben er van overtuigd dat kinderen dan meer leren.”

Energie krijgen van je werk

“Op De Verwondering mag ik het onderwijs ontwerpen voor de kinderen. Van de directie krijgen we de vrijheid op maat te maken en uit te voeren. Als je dan ziet kinderen echt leren vanuit verwondering, krijg ik daar zoveel energie van.”