Onderzoekend leren

“Het voelt niet als leren voor de kinderen”

“Onderwijs vormgeven vind ik het allerleukste aan mijn werk.” Laura Kalkhoven ziet lesgeven op De Verwondering als unieke mogelijkheid. “Hoe vaak krijg je de kans om op een nieuwe school te werken? Het concept om vanuit onderzoek en verwondering te mogen leren, spreekt mij aan omdat ik denk dat je zo het verschil kunt maken.”

Zuinig zijn op de omgeving

“Wat hebben kinderen later nodig? Wat kunnen we ze bieden? Los van de methodes willen we de leerlingen echt iets meegeven waar ze wat aan hebben in de toekomst. We zijn een ecologische basisschool, maar wat betekent ecologisch en duurzaam voor de kinderen? We hebben drie vuilnisbakken in de klas, maar waarom? We praten over de plasticsoep en diverse vormen van afval. Zo leer je zuinig te zijn op de omgeving.”

Onderzoek in museum

“Met de klas hebben we een museum bezocht. Dit ter voorbereiding voor ons eigen schoolmuseum. Kinderen onderzochten wat een museum aantrekkelijk en goed maakt. Je doet leuke dingen, maar waarom is het leuk? Hoe hangen de uitlegkaartjes Het is voor iedereen leren tijdens het praktijkgericht onderzoek. Al voelt het niet als leren voor de kinderen, zij zijn aan het ontdekken.”

“Onderwijs vormgeven vind ik het allerleukste aan mijn werk.”

- Laura -

Mooi zooi hoek

“In de natuur gaan we regelmatig op zoek naar wat we in de klas kunnen gebruiken. Daarnaast wordt er geknutseld met gebruikt materiaal. Dat nemen kinderen ook mee van huis. We noemen dat de ‘mooi zooi hoek’. Als we iets nodig hebben in de klas, kijken kinderen eerst daar voor ze iets nieuws uit de kast pakken. Vanaf de jongste kinderen onderzoeken we hoe we zo duurzaam mogelijk kunnen werken. Het is leuk om te zien dat kinderen hier heel veel ideeën bij hebben.”

Eigen verantwoordelijkheid

“Met de kinderen lopen we een thema door. Het is niet zo dat we als juf vertellen wat we allemaal gaan doen. Als leerkrachten zetten we de kinderen aan het denken. Ze krijgen een rol die ze uit de dagelijkse praktijk herkennen. De verantwoordelijkheid voor het draaien van een goed museum ligt bij hen. Om het te laten slagen moet je wel een goede directeur, gids of marketeer zijn. De leerkracht faciliteert en coacht. Door het stellen van vragen, help je als het nodig is. Als ouders dan vertellen dat de kinderen, nu ze bij ons op school zitten, thuis weer wat vertellen als ze uit school komen, ben ik trots op ons onderwijs.”