Spelend leren

Leren vanuit interesse

“Als een kind vies thuiskomt, heeft het plezier gehad,” zo legt Marloes Mirck de visie van De Verwondering kort en bondig uit. “Leren vanuit spel is zo belangrijk. Ook als je de kleutergroepen voorbij bent.

Tijdens spel neem je een bepaalde rol aan. Bij het bedenken van het museum is er een directeur en iemand die zorgt voor de marketing. Met elkaar wordt er overlegd wie wie is en handelen ze naar de rollen die ze op zich nemen. De kinderen moeten kennis en vaardigheden inzetten om in de rol van, bijvoorbeeld, een directeur te stappen. Een mooi voorbeeld van spelend leren.”

Veel vrijheid

“De praktijk is geweldig. We werken aan de brede ontwikkeling bij kinderen. Nieuwsgierig zijn, je vrij voelen en zeggen wat je vindt, maar ook overleggen en samenwerken. Dat doen we vanaf groep 1. Kinderen krijgen veel vrijheid. Ze krijgen door de keuzevrijheid de kans om te laten zien waar ze interesse in hebben en dat te ontwikkelen.”

“Kleuters zijn van nature nieuwsgierig”.

- Marloes -

Nieuwsgierige kleuters

“Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Door onze activiteiten wordt dit geprikkeld. Ze raken betrokken bij de onderwerpen en zijn zo gemotiveerd om te leren. In de klas heb ik verteld dat ik mijn brood kwijt was. We zijn naar de supermarkt geweest en daar gekeken in de bakkerij. We hebben broodjes gemaakt en opgegeten. Het is herkenbaar doordat we dingen doen die in het echte leven ook plaatsvinden. Daarna vragen ze zich dingen af als ‘hoe komt het brood daar?’. Een mooiere start voor een onderzoekje en leren over de wereld is er niet.”

Leren uit rollenspel

“Kleuters hebben de tijd nodig om uit spel echt iets te leren. De eerste tijd zijn ze met rollen aan het schuiven. Als het spel begint, blijft het aan de oppervlakte en na een tijdje merk je dat ze meer de diepte in gaan. Dan wordt er steeds meer geleerd. Tussendoor zit ik bij de kinderen. Ik laat ze tegen problemen aan lopen en dat samen oplossen. Zo werden er verschillende prijzen voor een taart gerekend en dat vond een leerling niet eerlijk. Dan maken we een prijslijst.”