Vakleerkracht gym voor alle kinderen

“Ieder kind kan zijn talent ontdekken”


“Ik zie iedere leerling, dat is een enorm voorrecht.” Mark Jonker is vakdocent gymnastiek en werkt ook met de kleuters. “Dat is niet overal het geval, ik vind het geweldig dat hier ook de kleuters in de grote gymzaal komen en wennen aan het omgaan met de grote vrije ruimte om samen in te bewegen. 


Zo maken ze al snel kennis met bijvoorbeeld ringzwaaien of grote samenwerkingsopdrachten. Door de zelfstandigheid op De Windwijzer kunnen ze goed aangeven wat ze willen doen.


Mark laat kinderen uit 4 onderdelen kiezen welke activiteit ze willen doen in de gymzaal. Aan de hand van de kleur van de lintjes weten de kinderen waar de activiteit gespeeld kan worden en hoeveel deelnemers een activiteit nodig heeft. Je mag zelf ontdekken wat je wilt leren. Een activiteit verlaten mag ook. “Zo leren ze verantwoordelijkheid nemen. Uiteraard ga ik het gesprek aan als ik een kind snel zie weglopen als iets niet lukt.” Zo zijn er leeractiviteiten waarbij de kinderen vier lessen de mogelijkheid krijgen om het onderdeel onder de knie te krijgen. De indeling van hun ‘leerproces’ bepalen zij zelf onder advies en begeleiding van de vakdocent gym.

De vakdocent brengt leerlingen de basis bij van alle sporten. “Ik hoop ze enthousiast te krijgen om bij een sportvereniging te gaan kijken. Door veel aan te bieden, kan ieder kind zijn talent ontdekken.” Mark let ook op kinderen die bewegen lastig vinden. “Na schooltijd zijn er lessen voor kinderen die in een veilige omgeving wat extra oefening kunnen gebruiken en lessen voor kinderen die juist een talent voor sport hebben.”

Kinderen die met plezier bewegen, daar gaat het ons om

Meester Mark

Gastlessen

“Ik geniet enorm van professionals die hun enthousiasme komen overdragen.” De Windwijzer heeft goed contact met de buurtsportcoaches. “Via hen worden regelmatig gastlessen aangeboden. Als deze mensen hun enthousiasme voor bijvoorbeeld dans of judo op de leerlingen overbrengen, geniet ik ook enorm. Kinderen die met plezier bewegen, daar gaat het ons om.”

Inzet wordt beloond

Doordat Mark alle groepen ziet, groeit hij met ze mee. “Ik vind die ontwikkeling heerlijk om te zien. Belangrijk vind ik dat kinderen worden beoordeeld op hun inzet en bijdrage aan het proces. Wat kun je al en doe je goed mee? Dat is belangrijker dan het niveau. Een goede voetballer kan aanwijzingen geven aan iemand die het lastig vindt door het geven van een ‘tip’ of ‘top’. Samenwerken wordt beloond.”

“Ik ben een flexibele dirigent. Als een kind aangeeft dat het nog niet aan de beurt is geweest bij een activiteit, gaan we in gesprek. Hoe doe je dat volgende keer anders? Vanaf groep 1 dirigeer ik iets strakker, dat laat ik steeds meer los. Geheel volgens het daltonprincipe leren ze organiseren, reguleren en samenwerken.”