Kleuters leren spelend

“We halen de echte wereld in de klas”

Jonge kinderen ontwikkelen zich door middel van spel, daarom werken wij op Het Drieluik vanuit een rijke speelleeromgeving,” zo legt intern begeleider Daphne Maas uit. “We halen de echte wereld in de klas. Zo maken de kinderen geld voor de winkel en richten hem verder in met de leerkracht.”
“Het doel van het maken van geld is onder meer cijferherkenning. Geld maken is voor de leerlingen betekenisvol omdat ze dit kunnen gebruiken in de winkel in de klas om in het spel mee te betalen.”

Ruimte voor eigen inbreng

Daphne merkt dat ouders herkennen dat de visie past bij hoe jonge kinderen leren. “Kinderen ervaren autonomie. Er is veel ruimte voor hun inbreng. Ze geven het onderwijs met de leerkracht vorm. Kinderen leren vanaf groep 1 kritisch nadenken op deze manier. Zo bereiden we ze op een natuurlijke manier voor op de toekomst.”

“Kinderen komen nieuwsgierig en met veel plezier
naar school”

Juf Daphne

Natuurlijke manier van ontwikkelen

“Deze manier van werken vergroot de betrokkenheid en motivatie van kinderen. Ze bedenken spel vanuit zichzelf. Dat is heel fantasierijk. Deze manier van werken is een heel natuurlijke manier van ontwikkelen voor kleuters. Dat is waarom leren vanuit spel bij ons voorop staat.”

Leren tijdens spel

“De leerdoelen hangen op posters in de klas. Zo weet iedereen wat je moet doorlopen voordat je naar groep 3 gaat. Onze leerkrachten weten wat de kinderen nog nodig hebben. Zij doen actief mee in een spelsituatie en zorgen tijdens het spel dat ze de juiste vragen stellen om de leerling te helpen. Zo worden alle doelen behaald.”

Met plezier naar school

“Kinderen komen nieuwsgierig en met veel plezier naar school. Ze komen blij binnen omdat ze actief mee mogen denken en doen in de klas. Als je wordt geprikkeld door nieuwe onderwerpen en het werken in een rijke speel-leeromgeving, gaat het leren eigenlijk zonder dat je het doorhebt.”