Onderzoekend, ontdekkend en samenwerkend leren

“Kinderen kunnen hun talenten inzetten”


Op Het Kompas worden kinderen gestimuleerd om te leren, samen te werken en hun talenten te ontdekken. “Thematisch werken sluit daar prachtig bij aan. Het is anders dan toen de ouders van onze leerlingen naar school gingen. Als we aan een thema werken, dan staan alle lessen in dit teken. De kinderen zijn enthousiast en gaan met plezier naar school. Uiteraard vinden ouders dat erg prettig,” zo legt Sandra Roozeboom uit. 

In haar groep 4/5 werden bijvoorbeeld kledingstukken ontworpen. “De kinderen maken een ontwerp en gaan aan de slag. Geweldig om te zien welke prachtige creaties er ontstaan.” Aan het begin van het thema bespreekt Sandra met haar klas wat de leerlingen al weten en wat ze nog willen leren. “Dan gaan ze op zoek naar antwoorden in bijvoorbeeld boeken en op internet.

“Kinderen kunnen hun talenten inzetten. Een jurk ontwerpen is een mooi voorbeeld daarvan. Kinderen die misschien met rekenen wat moeite hebben, kunnen wel veel creatief talent hebben om te ontwerpen. Kinderen werken op hun eigen niveau. Je ziet de kinderen veel meer stralen sinds we op deze manier werken.”

De nieuwsgierigheid van kinderen wordt enorm geprikkeld

Juf Sandra

Nieuwsgierigheid prikkelen

Sandra vindt dat thematisch werken rust brengt in de klas. “Er hangen zoveel vakken mee samen. Je bent altijd bezig met het thema. Kinderen willen steeds meer leren. Hun nieuwsgierigheid wordt enorm geprikkeld op deze manier. Het leeft ook goed bij ouders en zij willen graag meehelpen, wat wij natuurlijk zeer waarderen.”

“In de eindopdracht laten kinderen zien wat ze hebben geleerd. Dat kan alleen of samen. Tijdens het samenwerken leren ze van en met elkaar. De ene keer maak ik tweetallen, de andere keer mogen ze het zelf doen. Mooi om te zien dat kinderen daar al sterk in zijn. Ze weten met wie ze willen samenwerken. Die zelfstandigheid komt ook terug in de weektaak. Iedereen pakt dat anders aan en ik geniet van wat ze allemaal leren en hoe ze dat presenteren.”